FSGeek

Nie tylko console.log. Jak wyświetlać w informacje w konsoli.

By Aleksander Patschek on Feb 15, 2023

W świecie tworzenia aplikacji internetowych polecenie console.log jest jedną z pierwszych rzeczy jakie poznajemy. Pozwala nam w prosty sposób sprawdzić co się dzieje wewnątrz funkcji, jakie dane otrzymujemy oraz sprawdzić dlaczego coś nie działa tak jak chcemy. Jednak możemy użyć innych metod należących do obiektu Console o czym często zapominamy.

Informacje w konsoli

Console jest obiektem który istnieje w przeglądarce, posiadający zbiór metod których zadaniem jest wypisywanie danych w odpowiedni sposób do konsoli. Najczęściej używanym i pewnie znanym jest console.log ale nie jest on jedynym:

console object

Bardzo wiele metod z tej listy jest ciekawszych od zwykłego loga i może być dużo bardziej pomocne jeśli wiemy jak działa oraz że istnieje ;)

Pierwsza na liście jest metoda assert która wyświetla w konsoli błąd jeśli pierwszy z argumentów tej funkcji przyjmuje wartość false:

assert

Podobna do console.assert() jest metoda error, która w ładny sposób wyświetla błąd w konsoli.

error

Jak już mówimy o wyświetlaniu błędów to można od razu wspomnieć o warn i info. Warn wyświetla nam w ładny sposób ostrzeżenia kolorując je na żółto w konsoli natomiast info wygląda prawie identycznie jak log oprócz małej ikonki i w niektórych przeglądarkach (u mnie pokazywała się w Firefox ale w Chromie już nie)

count

Wyciągnij więcej z konsoli

Te wszystkie metody bardzo ciekawie wyglądają jak tworzymy jakieś własne biblioteki czy nawet zamknięte kawałki kodu i chcielibyśmy poinformować osobę która będzie z tego korzystała o błędzie jeśli go popełni. Jednak najczęsciej używamy obiektu console do szybkiego sprawdzenia czy coś działa lub nawet częściej dlaczego nie działa. I możemy to sobie ułatwić wykorzystując odpowiednie metody.

Pierwszą z brzegu jest metoda count która wypisuje ile razy została wywołana. Możemy dodawać do tej metody etykietę i wtedy będzie zliczana ilość wywołań tej funkcji z daną etykietą.

count

Dużo ciekawszymi są metody: table i trace. Pierwsza z nich pozwala na wyświetlenie w tabelce danych które przekażemy. Jest to dosyć wygodne ponieważ bardzo często w Javascript’cie korzystamy z tabel do przechowywania danych które otrzymaliśmy z zapytania REST i czasami potrzebujemy zajrzeć do środka. Metoda log co prawda wyświetla te dane ale zmusza do przeklikiwania się by dostać się do tego co potrzebujemy, natomiast table wyświetla wszystko od razu w ładnej tabeli

table

Również ciekawa jest metoda trace, która wyświetla nam jakie funkcje były wywołane aż do wyświetlenia komunikatu:

trace

W przypadku zagnieżdżonych pętli albo funkcji ciekawą opcją może być grupowanie tego co wypisujemy w konsoli przy pomocy metody group. Wszystko co zostanie wypisane pomiędzy tą metodą a metodą groupEnd znajdzie się w jednej grupie. Możemy oczywiście zagnieżdżać je w sobie. Domyślnie grupa jest rozwinięta i jeśli chcemy by była domyślnie zwinięta musimy użyć 3 metody - groupCollapsed.

group

Właściwie to co wymieniłem to wszystko co zazwyczaj jest przydatne podczas debugowania aplikacji ale czasami warto się pochylić nad wydajnością oraz czasem wykonywania się kawałków kodu. Możemy do tego wykorzystać metodę time do rozpoczęcia pomiarów oraz timeEnd do zakończenia oraz wyświetlenia rezultatu. Podobnie jak w przypadku metody count możemy dodać dodatkowe etykiety które sprawią że będziemy w stanie prowadzić do aż 10000 pomiarów jednocześnie

group

A czy wy znacie jeszcze jakieś inne ciekawe pomysły na wykorzystanie metod obiektu console? A może coś ominąłem lub dopiero niedawno się pojawiło lub ma zmienić? Zapraszam do komentowania

Polityka prywatności
© Copyright 2024 by Blog FSGeek
Ikony pochodzą z Icons8