W świecie tworzenia aplikacji internetowych polecenie console.log
jest jedną z pierwszych rzeczy jakie poznajemy. Pozwala nam w prosty sposób sprawdzić co się dzieje wewnątrz funkcji, jakie dane otrzymujemy oraz sprawdzić dlaczego coś nie działa tak jak chcemy. Jednak możemy użyć innych metod należących do obiektu Console
o czym często zapominamy.
Informacje w konsoli
Console
jest obiektem który istnieje w przeglądarce, posiadający zbiór metod których zadaniem jest wypisywanie danych w odpowiedni sposób do konsoli. Najczęściej używanym i pewnie znanym jest console.log
ale nie jest on jedynym:
Bardzo wiele metod z tej listy jest ciekawszych od zwykłego loga
i może być dużo bardziej pomocne jeśli wiemy jak działa oraz że istnieje ;)
Pierwsza na liście jest metoda assert
która wyświetla w konsoli błąd jeśli pierwszy z argumentów tej funkcji przyjmuje wartość false
:
Podobna do console.assert()
jest metoda error
, która w ładny sposób wyświetla błąd w konsoli.
Jak już mówimy o wyświetlaniu błędów to można od razu wspomnieć o warn
i info
. Warn
wyświetla nam w ładny sposób ostrzeżenia kolorując je na żółto w konsoli natomiast info
wygląda prawie identycznie jak log oprócz małej ikonki i
w niektórych przeglądarkach (u mnie pokazywała się w Firefox ale w Chromie już nie)
Wyciągnij więcej z konsoli
Te wszystkie metody bardzo ciekawie wyglądają jak tworzymy jakieś własne biblioteki czy nawet zamknięte kawałki kodu i chcielibyśmy poinformować osobę która będzie z tego korzystała o błędzie jeśli go popełni. Jednak najczęsciej używamy obiektu console
do szybkiego sprawdzenia czy coś działa lub nawet częściej dlaczego nie działa. I możemy to sobie ułatwić wykorzystując odpowiednie metody.
Pierwszą z brzegu jest metoda count
która wypisuje ile razy została wywołana. Możemy dodawać do tej metody etykietę i wtedy będzie zliczana ilość wywołań tej funkcji z daną etykietą.
Dużo ciekawszymi są metody: table
i trace
. Pierwsza z nich pozwala na wyświetlenie w tabelce danych które przekażemy. Jest to dosyć wygodne ponieważ bardzo często w Javascript’cie korzystamy z tabel do przechowywania danych które otrzymaliśmy z zapytania REST i czasami potrzebujemy zajrzeć do środka. Metoda log
co prawda wyświetla te dane ale zmusza do przeklikiwania się by dostać się do tego co potrzebujemy, natomiast table
wyświetla wszystko od razu w ładnej tabeli
Również ciekawa jest metoda trace
, która wyświetla nam jakie funkcje były wywołane aż do wyświetlenia komunikatu:
W przypadku zagnieżdżonych pętli albo funkcji ciekawą opcją może być grupowanie tego co wypisujemy w konsoli przy pomocy metody group
. Wszystko co zostanie wypisane pomiędzy tą metodą a metodą groupEnd
znajdzie się w jednej grupie. Możemy oczywiście zagnieżdżać je w sobie. Domyślnie grupa jest rozwinięta i jeśli chcemy by była domyślnie zwinięta musimy użyć 3 metody - groupCollapsed
.
Właściwie to co wymieniłem to wszystko co zazwyczaj jest przydatne podczas debugowania aplikacji ale czasami warto się pochylić nad wydajnością oraz czasem wykonywania się kawałków kodu. Możemy do tego wykorzystać metodę time
do rozpoczęcia pomiarów oraz timeEnd
do zakończenia oraz wyświetlenia rezultatu. Podobnie jak w przypadku metody count
możemy dodać dodatkowe etykiety które sprawią że będziemy w stanie prowadzić do aż 10000 pomiarów jednocześnie
A czy wy znacie jeszcze jakieś inne ciekawe pomysły na wykorzystanie metod obiektu console
? A może coś ominąłem lub dopiero niedawno się pojawiło lub ma zmienić? Zapraszam do komentowania